Kostpolitik

Sund mad - gør dit barn glad!

Sunde børn leger og lærer bedst – de har mere energi; motorisk, mentalt og socialt. I Møllegården sker der meget, og børnene har brug for de mest optimale udviklingsmuligheder.

Frisk luft, motion og god søvn er, ligesom en sund varieret kost, gode vaner som børnene bør lære fra de er små.

Vi vil sammen med jer forældre tage ansvar for at jeres børn får de bedst mulige betingelser for en god udvikling.

Med udgangspunkt i Slagelse Kommunes Kostpolitik, sætter vi fokus på, hvilke madvaner vi ønsker for jeres børn i Møllegården.

Udover madens næringsværdi har vi fokus på det sociale, og at det skal være rart at sidde og spise sammen.
Vi spiser i mindre grupper, som giver ro og mulighed for gode snakke. Vi holder bordskik. Børnene rydder op efter sig selv.

Morgenmad

Vi spiser morgenmaden i fællesrummet kl. 6.00 – 7.15.
Kommer børnene senere, kan de spise en morgen eller formiddagsmad fra madkassen.

Møllegården tilbyder sund og nærende morgenmad. F.eks. havregrød, havregryn, groft brød eller knækbrød.

Medbringes morgenmaden hjemmefra skal det være lignende produkter.

Formiddagsmad

I vuggestuen giver Møllegården børnene et stykke rugbrød og lidt frugt. I børnehaven må børnene gerne spise lidt fra deres medbragte madpakker på dette tidspunkt.

Frokost

Børnene medbringer en sund og nærende madpakke. Brødet bør være groft, gerne rugbrød. Frugt og grønt kan skæres i mindre stykker.

Begræns sukker – altså ingen frugtyoghurt/ Danone, mælkesnitter, kiks og kager, slik og lignende.

Frugt og mellemmåltider

Børnenes medbragte frugt og grønt skæres ud, så alle kan smage ”alt”. Frugten anrettes på fade, så det ser indbydende ud. Mens vi nyder frugten, hører børnene historie eller lignende.

Sammen med frugten er det en god idé at medbringe noget groft brød – evt. en ekstra mad i madpakken.
De børn, der er der længe om eftermiddagen, kan have en ekstra madpakke med.

I vuggestuen får børnene en bolle eller lignende  k. 8.30 - 9.00

Til måltiderne drikker vi vand, om morgenen tilbydes mælk. Ved særlige lejligheder kan vi servere saftevand eller juice - ikke sodavand.

Fødselsdage

Når vi holder fødselsdag i Møllegården, kan barnet medbringe én ting til uddeling. Fx boller, kage, is eller frugt og grønt.

Til hjemmefødselsdage bør sukkerindholdet også begrænses. Vi tager ikke noget med retur – dvs. ingen slikposer med tilbage i Møllegården.

Festlige lejligheder

Ved traditioner og andre festlige lejligheder er det, ligesom ved fødselsdage, ok at mærke en forskel fra hverdagen. Vi begrænser dog stadig sukkerindholdet, men er ikke fanatiske.

Maddage

Vi har hver 2. må maddag på stuerne. Her giver vi børnene mulighed for at være med i køkkenet, hvilket øger deres interesse for, hvad vi spiser og giver dem kendskab til de forskellige madvarer og råvarer.

Vi laver sund og alsidig kost, f.eks. kød/fisk, grøntsager og groft brød. Alt dette gør vi for at give børnene gode madvaner helt fra de er små.

Frisk luft og motion

Vi bestræber os på, at alle børn kommer ud i den friske luft hver dag. Dette giver bl.a. børnene god motion og ny energi til at fortsætte deres dag i Møllegården og derhjemme.

I børnehaven kan de børn, der har behov for at sove, få mulighed for det efter frokost. I vuggestuen kan børnene få lov til at sove, når de er trætte og gerne ad libitum.

Frokostordning

Vi har i Møllegården fravalgt frokostordningen fra 2017-2018.

De 10 kostråd som Sundhedsstyrelsen og Fødevarestyrelsen anbefaler:

  • Spis varieret, ikke for meget og vær fysisk aktiv
  • Spis frugt og mange grøntsager
  • Spis mere fisk
  • Vælg fuldkorn
  • Vælg magert kød og kødpålæg
  • Vælg magre mejeriprodukter
  • Spis mindre mættet fedt
  • Spis mad med mindre salt
  • Spis mindre sukker
  • Drik vand

Sukkerets dokumenterede negative effekter er bl.a.:

  • sukker kan forårsage for lavt eller højt blodsukkerindhold
  • sukker kan forårsage hyperaktivitet, uro, koncentrationsbesvær og irritabilitet hos børn
  • sukker kan forårsage svampeinfektioner
  • sukker kan give hovedpine og migræne
  • sukker forårsager karies
  • sukker hæmmer immunforsvaret

Kilde: Det selvhelbredende menneske

Siden er sidst opdateret 6. september 2019